Artikeldatabank - Thema: 'Erven & schenken' - Trefwoord: 'Hand- & bankgift'

 
Een ‘handgift’ van uw rekening-courant? Publicatiedatum: 11.02.2008
Artikeldatabank » Bedrijfsleider » Rekening-courant
U heeft een groot tegoed op uw RC dat u zonder schenkingsrechten aan uw zoon wilt schenken. Een Nederlandse notaris ziet u niet zitten. Uw vennootschap heeft ook te weinig cash om de RC volledig af te lossen. Hoe pakt u dit aan?
Meer
Hoe moet het nu met uw aandelen aan toonder? Publicatiedatum: 14.01.2008
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
Sinds 1 januari 2008 zijn de effecten aan toonder ‘afgeschaft’. Nochtans waren dit de enige effecten waarvan u een handgift kon doen. Betekent dit dan dat een fiscaalvriendelijke schenking nu niet meer mogelijk is?
Meer
Bankgift aandelen op naam? Publicatiedatum: 26.03.2007
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
Bankgift aandelen op naam?.. Vraag. We hebben al een aantal keren in uw adviesbrief gelezen over de bankgift, dus de methode waarbij u bv. geld overschrijft aan uw kinderen. Deze bankgift is een ‘ietwat’ modernere versie van de gekende handgift. Het is ook mogelijk, hebben we begrepen, dat als men aandelen heeft staan op een effectenrekening, deze...
Meer
Handgift met voorbehoud van vruchtgebruik… Publicatiedatum: 05.12.2006
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
U zou iets willen geven aan uw kinderen om nu al de successierechten te vermijden, maar anderzijds ‘kleedt u zich toch niet graag uit voor u gaat slapen’…
Meer
Aandelen schenken Publicatiedatum: 03.07.2006
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
Aandelen schenken.. Vraag. Ik wil de (blote) eigendom van een effectenportefeuille bij notariële akte schenken aan mijn zoon. De effecten staan op een effectenrekening. Moet ik nu eerst de effecten overschrijven op de bankrekening van de zoon (zgn. bankgift) en dan naar de notaris gaan? Of ga ik eerst naar de notaris? Wat is de juiste werkwijze? Ik...
Meer
Handgift: sluitende bewijzen gevraagd! Publicatiedatum: 12.09.2005
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
Handgift: sluitende bewijzen gevraagd!.. In 1989 werd er een patrimoniumvennootschap opgericht tussen twee echtgenoten. De man tekende in op 261 van de 262 aandelen, terwijl zijn echtgenote intekende op het andere aandeel. Op 31 oktober 1989 verklaarde de man een handgift te hebben gedaan van 250 van zijn aandelen aan zijn vrouw in die patrimoniumvennootschap...
Meer
Zelfs 3 % is te veel… Publicatiedatum: 10.05.2005
Artikeldatabank » Erven & schenken » Hand- & bankgift
U kunt in het Vlaams én het Brussels gewest zoals u weet uw roerende bezittingen doorgeven mits u 3 % schenkingsrechten betaalt. Dit is erg voordelig, maar u kunt deze regeling soms nog optimaliseren. Hoe ?
Meer

Filter uw resultaat

Filter het zoekresultaat op hulpmiddelen en/of thema's en trefwoorden.

Thema's en trefwoorden

        Alles tonen (5027)
Geactualiseerd op: 25.04.2024
Doorzoek 'belasting-adviezen​.be'

Meer van Indicator